Bedrijfsauto’s kosten veel geld, maar de investering levert onderaan de streep weinig geld op. Het is met name een middel om je werk te kunnen doen. Dus waarom zou je dat middel niet optimaal benutten om reclame te maken voor je bedrijf? Met autoreclame wordt dat mogelijk. In dit artikel bespreken we de verschillende soorten autoreclame.

Magneetplaten

Magneetplaten zijn de meest goedkope oplossing van autoreclame. Je hebt keuze uit verschillende formaten magneetplaten die je zelf kunt ontwerpen of bij een reclamebureau kunt laten ontwerpen. Het grote voordeel van magneetplaten is dat je ze kunt verwijderen waardoor je in je vrije tijd niet rond hoeft te rijden met reclame op je auto. Het nadeel is echter dat de magneetplaten visueel een stuk minder aantrekkelijk zijn dan autobestickering.

Autobestickering

Autobestickering is de meest toegepaste vorm van autoreclame. Je kunt er werkelijk alle kanten mee op omdat je het volledige oppervlak van je de auto tot je beschikking hebt. Maar daar ligt nu ook net het gevaar.

Effectieve reclame is namelijk reclame waarbij de aandacht gericht wordt op de gewenste actie. Bijvoorbeeld het aanvragen van een offerte of de aankoop van een product. Dus zorg er in ieder geval voor dat wanneer je het bestickeren van je auto kiest de reclame op je auto rust uitstraalt en gefocust is op het ene doel dat je wil bereiken.

Elementen die dus niet mogen ontbreken zijn natuurlijk je reclameboodschap en de contactgegevens van je bedrijf. Voor wat betreft de contactgegevens van je bedrijf is het aan te raden om je te beperken tot je telefoonnummer, je website en een bedrijfsnaam. Meer niet.

Voor wat betreft je reclameboodschap is het van belang dat je visuele elementen gebruikt die de aandacht naar je tekstuele boodschap trekken. Dus denk bijvoorbeeld aan een pijl die naar je slogan verwijst.

En over die slogan gesproken. Je slogan of een andere zin die je aanbod omschrijft moet vooral inspelen op dat waar je doelgroep behoefte aan heeft. Dus zinnen zoals ‘de beste kwaliteit voor de laagste prijs’ zijn prima, maar zinnen zoals ‘al 20 jaar vakmanschap’ zeggen niet zoveel.

Tenminste, niet als dat de enige tekst is. En daar komen we op het volgende punt uit. Autoreclame moet niet te veel tekst bevatten. Dus probeer je te beperken tot de kern van je boodschap en de overige informatie via andere kanalen, zoals je website of een persoonlijk gesprek te geven.

Carwrapping

Bij carwrapping wordt de gehele auto met folie ingepakt. Het is daardoor duurder dan het laten bestickeren van je auto. Dus gebruik het alleen als het echt bijdraagt aan de communicatie van je reclameboodschap. Denk bijvoorbeeld aan Red Bull die zijn auto’s vaak voor een groot gedeelte met folie beplakt om de uitstraling van het Red Bull blikje te benaderen.

Advies nodig?

Bij autoreclame komt meer kijken dan je in eerste instantie denkt. Het gaat veel verder dan het bedenken van een leuke afbeelding met je contactgegevens erbij. Wanneer je dus niet bedreven bent in communicatie, is het aan te raden om het signbureau waar je je auto laat bestickeren ook om advies te vragen voor het bedenken van de reclameboodschap. Wanneer ze die kennis niet in huis hebben kun je het beste een communicatiebureau benaderen om je te helpen. Succes!